Magisch Kunstwerk

Een schoolbreed project voor basisonderwijs waarin beeldende kunst en circustechnieken gecombineerd worden

Hartelijk welkom …

bij het schoolproject “Magisch Kunstwerk” van de Grote Meesters van de Schilderkunst.
Tijdens dit project, dat we in (de buurt van) jullie eigen school uitvoeren, maken de leerlingen kennis met beeldende kunst en diverse circustechnieken, en gaan er ook zelf mee aan de slag.

Een voorbeeld van het programma

9.30 – 9.45u
voorstelling voor de kleuters door de Grote Meesters
9.45 – 10.00u
kleuters gaan terug naar de klas met een krat met materialen en uitleg; de leerkracht kiest zelf wat en wanneer gedaan wordt
10.15 – 10.30u
voorstelling voor groep 3 t/m 8 door de Grote Meesters
10.30 – 12.00u
oefencircuit voor groep 3 t/m 8; 10 tot 12 onderdelen waar de kinderen verschillende technieken kunnen oefenen die met beeldende kunst en circus te maken hebben.

 
Dit programma kan in overleg aan de eigen voorkeuren aangepast worden. Bij kleinere scholen volstaat misschien één voorstelling voor de hele school. Ook is een korte eet- en drinkpauze halverwege het circuit mogelijk.

De voorstelling

We zijn te gast in het atelier van schilder Johannes Vermeer. De schilder zelf is er nog niet, de leerlingen worden welkom geheten door de knecht Knut en de meid Griet (het Melkmeisje). Zij vertellen dat de schilder bezig is met een schitterend schilderij van zonnebloemen, maar het wil nog niet helemaal lukken.
Misschien zorgt de aanwezigheid van de kinderen voor de juiste inspiratie.

Zelf aan de slag: kleuterbouw

Voor elke kleutergroep is er een krat met materialen en uitleg, dat mee gaat naar de klas. In het krat zitten circusmaterialen, spelletjes die passen bij de voorstelling die ze net gezien hebben en een prentenboek dat de kinderen uitdaagt om zelf kunstwerken te maken.
De knecht legt in dit filmpje uit wat de kleuters gaan oefenen.

Zelf aan de slag: midden- & bovenbouw

Voor de oudere leerlingen is er het oefencircuit. De onderdelen hiervan hebben weinig uitleg nodig. De circustechnieken die aan bod komen, hebben de leerlingen in de voorstelling al gezien (theedoek zwaaien, kwasten in verfpotten mikken etc.). De beeldende onderdelen zijn creatieve manieren van tekenen, zoals tekenen met je hoofd.
Er zijn bij elk onderdeel voldoende materialen om de klassen als groep bij elkaar te houden, met hun eigen leerkracht als begeleider. Er zijn dus geen externen nodig (behalve de Grote Meesters zelf natuurlijk). Met het maximum van 12 onderdelen in het circuit is dit programma zelfs geschikt voor grotere scholen met dubbele groepen 3 tot en met 8 (in totaal 12 groepen).
De leerkracht kan met de leerlingen hier alvast een video-boodschap van het Melkmeisje bekijken, met uitleg over de dag.

De magische formule

De combinatie van een voorstelling en een oefencircuit blijkt erg goed te werken omdat de voorstelling kinderen inspireert en motiveert om zelf te gaan oefenen. Ze hebben 20 minuten stil gezeten en staan letterlijk te springen om zelf aan de slag te gaan. Wij lopen rond en springen bij waar nodig. Na 5-8 minuten wisselen de kinderen naar het volgende onderdeel.
Een variant waarin de artiesten korte workshops geven is ook mogelijk.

De artiesten / begeleiders

“Magisch Kunstwerk” wordt uitgevoerd door Jorga Lok, Marco van Zanten en John Kessels.

Jorga, geboren in 1989, had als kind al een liefde voor circus. Sinds ze zeven jaar was, wilde ze acrobaat worden. Ze begon met turnen, later ging ze bij jeugdcircus Rotjeknor.
Op haar 18e verhuisde ze naar Stockholm voor de circusschool. Ze studeerde af met de specialisaties handstand en partner-acrobatiek. Hierna ging Jorga naar Codarts in Rotterdam om nog een jaar extra te trainen.
Nu treedt ze op met Fabuloka, en speelde onder andere in voorstellingen van TENT Circustheater en Wirwar Producties.
Marco, geboren in 1973, is medeoprichter en speler van ‘Circus Klomp’ en ‘Cycling Circus’ en het brein achter ‘Dutch Acrobats’. Ook Grote Meesters van de Schilderkunst komt uit zijn creatieve koker.
Hij is als docent opgeleid aan de circusschool van Brussel, en ontwikkelt en begeleidt korte acrobatiekcursussen en circustheaterprojecten.
John is geboren in 1968, en al sinds zijn jeugd gegrepen door de magie van circus en theater.
Zijn eerste schreden in het onderwijs zette hij als docent wiskunde. Eind jaren ’90 startte hij met acrobatieklessen aan volwassenen, en sinds 2001 geeft hij ook circuslessen en -workshops aan kinderen. In datzelfde jaar begon hij op te treden als helft van acrobatiekduo Oddlings, waarmee hij nu nog altijd optreedt.