Circus-atelier Vermeer
Een schoolbreed project voor basisonderwijs waarin beeldende kunst en circustechnieken gecombineerd worden
Hartelijk welkom …
bij het schoolproject “Circus-atelier Vermeer” van de Grote Meesters van de Schilderkunst.
Tijdens dit project, dat we in (de buurt van) jullie eigen school uitvoeren, maken de leerlingen kennis met beeldende kunst en diverse circustechnieken, en gaan er ook zelf mee aan de slag.
Het programma
Na de startvoorstelling (van ongeveer 40 minuten) kunnen zowel de kleuters als de groepen 3 tot en met 8 hun eigen talenten ontdekken en ontwikkelen in een oefencircuit met meerdere onderdelen.
Bijvoorbeeld (voor een school tot 250 leerlingen):
Dit programma kan in overleg aan de eigen voorkeuren aangepast worden. Bij een grotere school (250 tot 400/450 leerlingen) kunnen we bijvoorbeeld 2 voorstellingen spelen, elk voor de helft van de leerlingen. Ook kan de tweede pauze ingekort worden.
De voorstelling
Jip moet voor school een werkstuk maken over de schilder Johannes Vermeer. Ze kan zich maar moeilijk concentreren.
Ze valt in slaap en belandt al dromend in het atelier van de schilder en zijn behendige hulpje Diederik.
Diederik weet van elk opruimklusje in het atelier een spel te maken. Bezems zijn niet alleen om mee te vegen, maar ook om te balanceren. Theedoeken droog je door te zwaaien en de waslijn is perfect om te springtouwen.
Het wordt een gezellige boel, tot Johannes Vermeer ontdekt dat er een verstekeling in het atelier is. Wat doet Jip daar opeens? En haar kleding, dat is niet volgens de laatste mode van de zeventiende eeuw. Zodra Jip nieuwe kleding aanheeft en met Diederik acrobatische toeren uithaalt krijgt Johannes Vermeer inspiratie en schildert een Meesterwerk!
De voorstelling spelen we bij voorkeur binnen, in de gymzaal of aula.
Zelf aan de slag: kleuterbouw
Voor elke kleutergroep is er een krat met materialen en uitleg, dat mee gaat naar de klas. In het krat zitten circusmaterialen, spelletjes die passen bij de voorstelling die ze net gezien hebben en een prentenboek dat de kinderen uitdaagt om zelf kunstwerken te maken.
De knecht legt in dit filmpje uit wat de kleuters gaan oefenen.
Zelf aan de slag: midden- & bovenbouw
Voor de leerlingen in groep 3 tot en met 8 is er het oefencircuit. Bij droog weer kan dit buiten op het schoolplein, anders in de klaslokalen, gangen, gymzaal en/of speellokaal.
In 10 tot 12 rondes van 8 tot 10 minuten oefenen de kinderen zelf een aantal circustechnieken die ze in de voorstelling al gezien hebben (theedoek zwaaien, kwasten in verfpotten mikken etc.), en zijn er creatieve onderdelen (zoals tekenen met je hoofd). De onderdelen hebben weinig uitleg nodig, van elk onderdeel is er een kort uitlegfilmpje van 30 seconden.
Er zijn bij elk onderdeel voldoende materialen om de klassen als groep bij elkaar te houden, met hun eigen leerkracht als begeleider. Er zijn dus geen externe begeleiders nodig (behalve de Grote Meesters zelf natuurlijk), maar 2 extra hulpjes per klas is wel handig. De begeleiders kunnen van te voren de uitlegfilmpjes bekijken (kost je ongeveer 10 minuten). Met het maximum van 12 onderdelen in het circuit is dit programma zelfs geschikt voor grotere scholen met dubbele groepen 3 tot en met 8 (in totaal 12 groepen).
De leerkracht kan met de leerlingen hier alvast een video-boodschap van het Melkmeisje bekijken, met uitleg over de dag.
De magische formule
De combinatie van een voorstelling en een oefencircuit blijkt erg goed te werken omdat de voorstelling kinderen inspireert en motiveert om zelf te gaan oefenen. Ze hebben 40 minuten stil gezeten en staan letterlijk te springen om zelf aan de slag te gaan. Wij lopen rond en springen bij waar nodig. Na 8-10 minuten wisselen de kinderen naar het volgende onderdeel.
Een variant waarin de artiesten korte workshops geven is ook mogelijk.
De artiesten / begeleiders
“Circus-atelier Vermeer” wordt uitgevoerd door Lisette van Gemert (‘Jip’), John Kessels (‘Johannes Vermeer’) en Marco van Zanten (‘Diederik’). De rol van Jip kan in sommige gevallen overgenomen worden door Jorga Lok.

Sindsdien maakt en speelt ze visueel theater en straattheater. Lisette houdt van het directe contact en verbinding met haar publiek. Met als doel te verwonderen en ook een publiek dat niet vanzelfsprekend naar het theater gaat mee te nemen in de magie van het moment.

Hij is als docent opgeleid aan de circusschool van Brussel, en ontwikkelt en begeleidt korte acrobatiekcursussen en circustheaterprojecten.

Zijn eerste schreden in het onderwijs zette hij als docent wiskunde. Eind jaren ’90 startte hij met acrobatieklessen aan volwassenen, en sinds 2001 geeft hij ook circuslessen en -workshops aan kinderen. In datzelfde jaar begon hij op te treden als helft van acrobatiekduo Oddlings, waarmee hij nu nog altijd optreedt.

Op haar 18e verhuisde ze naar Stockholm voor de circusschool. Ze studeerde af met de specialisaties handstand en partner-acrobatiek. Hierna ging Jorga naar Codarts in Rotterdam om nog een jaar extra te trainen.
Nu treedt ze op met Fabuloka, en speelde onder andere in voorstellingen van TENT Circustheater en Wirwar Producties.